Az utasok jogai és kötelezettségei

Az utasok jogai és kötelezettségei

Az utasok jogait és kötelezettségeit különösen az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség szabályait a légitársaságoktól az Európai Unióban az Európai Parlament és Tanács 2004 február 11-én kiadott 261/2004/EK rendelete szabályozza.

Visszautasított beszállás a repülőre

A szállító visszautasíthatja a repülőre való beszállást, amennyiben az utas nem tartja be a Szállítási Szabályzat bármelyik pontját különösen akkor, ha a magatartásával veszélyezteti a biztonságot. Például:

  • alkoholt fogyasztott,
  • olyan tárgyakat szeretne felvinni a repülőre, amelyek tiltottak és veszélyeztethetik mások vagy a repülőút biztonságát.

Figyelem!
Amennyiben az utas nem tartja be a szállító szabályzatában leírtakat, akkor a visszautasítás miatt semmilyen kártalanítás nem illeti meg az utast.

Mi a túlfoglalás?

A túlfoglalás azt jelenti, hogy a légitársaságok több jegyet adnak el egy járatra, mint amennyi ülőhely van a repülőn. A légitársaságok ennek méretét analitikák alapján számolják melyekhez többek között a reptéri check-innél nem megjelenő utasok számát használják fel.

Ki legyen az önkéntes jelentkező?
Amennyiben a túlfoglalás miatt lennének olyan utasok, akik nem férnek rá a repülőre, a szállítást végző légitársaságnak kötelezettsége önkéntes jelentkezőt keresni, akik beleegyeznek abba, hogy egy másik (következő) lehetséges járattal tegyék meg útjukat. Amennyiben nem lenne önkéntes jelentkező akkor a légitársaság saját maga választja ki az utasokat. A légitársaságnak megfelelő kártérítést kell kifizetnie, amely az utazás irányától függő (250-600EUR). Amennyiben az adott napon nincs több járat akkor a légitársaságnak kell a szállást és szállásra való utazást biztosítania majd az utat vissza a reptérre.

Minden esetben, amikor a légitársaság visszautasítja az utas repülőre való felszállását az EU 261/2004 rendelet alapján írásban tájékoztatnia kell az utast arról, milyen módon fizet kártérítést és mi a segítségnyújtás módja.

Szüksége lehet biztosításra

A legjobb módja arra, hogy bebiztosítsa magát arra az esetre, ha a légitársaság visszautasítja az Ön felszállását a repülőgépre (az Ön hibájából vagy a légitársaság hibájából) egy megfelelő biztosítás megvásárlása.

Emlékezzen rá! 
Ahhoz, hogy kártérítési igényét – repülőgépre való felszállás visszautasítása - érvényesíteni tudja, kérjük időben jelenjen meg az utas felvételnél és a poggyászfeladásnál.

 

Járat törlése

Amennyiben a járatát visszavonták, másik időpontra rakták át vagy teljes mértékben törölték, a légitársaságoknak kötelezettsége alternatív megoldást (járatot) találni az utasoknak vagy teljes egészében visszafizetni az út költségeit.

Étkezés és szállás
Mindezek mellett a légitársaság köteles étkezést és szállást biztosítani amennyiben az alternatív megoldás (járat) az indulás napjától számított következő napokra esik. Ettől csak akkor lehet eltérni amennyiben ez a légitársaság szabályzatában szerepel és ezt a szabályzatot a jegy megvásárlásakor elfogadta az utas.

Amennyiben a teljes költség visszafizetést választja az utas akkor a légitársaság kötelezettsége a beérkezett kérvény napjától számított 7 napon belül visszafizetni az összeget.

Kártérítés
A fentieken kívül az utasok 250 és 600 EUR közötti kártérítést kaphatnak az út hosszától függően. A kártérítés feltétele, hogy az utas a megfelelő időben jelentkezik a poggyászfelvételnél és utaskezelésnél.

A repülő jelentős késése

Az utazás hosszától függően amennyiben a késés meghaladja a 2-4 órát, a légitársaságnak biztosítania kell az ételt, a szállást egy szállodában és más szükséges szolgáltatást. Az utasnak az utaskezeléshez és a poggyászfelvételhez időben kell érkeznie. Amennyiben a késés meghaladja az 5 órát, az utas kérheti a jegy árának teljes visszafizetését valamint a megfelelő kártérítést.

Mikor aktuális a kártérítés?

A kártérítés nem a késő repülőtől függ, hanem attól. ha késve érkeztek meg a célállomásként megjelölt repülőtérre. Abban az esetben ha vis maior okozta a késést úgy kártérítésre nem tarthatunk igényt pl.: szélsőséges időjárás.
 

Indulás előtt kérjük, fontolja meg, hogy kíván-e élni az utasbiztosítás lehetőségével. Ez sok kellemetlenségtől mentheti meg, mint pl.: nem várt kiadások, amennyiben késne a repülő vagy törölnék csatlakozását.

Mi történik, ha elveszik vagy megsérül a csomagja az út során?

A légitársaságok felelősséggel tartoznak, azért ha a feladott poggyász elveszik vagy megsérül. Ellenőrizze milyen kártérítésre számíthat a légitársaságtól, amennyiben feladott poggyásza tönkremegy, elveszik vagy megsérül.

Az ötletek és az észrevételek az eSky.hu által csak információs céllal, ötletekként kerülnek felhasználásra és nem képezhetik peres eljárás részét.

Interested but need more info?
Törlés
Köszönjük segítségét

Az Öntöl kapott visszajelzés segít nekünk hogy a témák lényegesek maradjanak

Temporarily we could not send your suggestions

Send again Próbálja meg később