Menü

Az utasok jogai és kötelezettségei

Az utasok jogai és kötelezettségei

Az utasok jogait és kötelezettségeit különösen az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség szabályait a légitársaságoktól az Európai Unióban az Európai Parlament és Tanács 2004 február 11-én kiadott 261/2004/EK rendelete szabályozza.

Visszautasított beszállás a repülőre

A szállító visszautasíthatja a repülőre való beszállást, amennyiben az utas nem tartja be a Szállítási Szabályzat bármelyik pontját különösen akkor, ha a magatartásával veszélyezteti a biztonságot. Például:

  • alkoholt fogyasztott,
  • olyan tárgyakat szeretne felvinni a repülőre, amelyek tiltottak és veszélyeztethetik mások vagy a repülőút biztonságát.

Figyelem!
Amennyiben az utas nem tartja be a szállító szabályzatában leírtakat, akkor a visszautasítás miatt semmilyen kártalanítás nem illeti meg az utast.

Mi a túlfoglalás?

A túlfoglalás azt jelenti, hogy a légitársaságok több jegyet adnak el egy járatra, mint amennyi ülőhely van a repülőn. A légitársaságok ennek méretét analitikák alapján számolják melyekhez többek között a reptéri check-innél nem megjelenő utasok számát használják fel.

Ki legyen az önkéntes jelentkező?
Amennyiben a túlfoglalás miatt lennének olyan utasok, akik nem férnek rá a repülőre, a szállítást végző légitársaságnak kötelezettsége önkéntes jelentkezőt keresni, akik beleegyeznek abba, hogy egy másik (következő) lehetséges járattal tegyék meg útjukat. Amennyiben nem lenne önkéntes jelentkező akkor a légitársaság saját maga választja ki az utasokat. A légitársaságnak megfelelő kártérítést kell kifizetnie, amely az utazás irányától függő (250-600EUR). Amennyiben az adott napon nincs több járat akkor a légitársaságnak kell a szállást és szállásra való utazást biztosítania majd az utat vissza a reptérre.

Minden esetben, amikor a légitársaság visszautasítja az utas repülőre való felszállását az EU 261/2004 rendelet alapján írásban tájékoztatnia kell az utast arról, milyen módon fizet kártérítést és mi a segítségnyújtás módja.

Szüksége lehet biztosításra

A legjobb módja arra, hogy bebiztosítsa magát arra az esetre, ha a légitársaság visszautasítja az Ön felszállását a repülőgépre (az Ön hibájából vagy a légitársaság hibájából) egy megfelelő biztosítás megvásárlása.

Emlékezzen rá! 
Ahhoz, hogy kártérítési igényét – repülőgépre való felszállás visszautasítása - érvényesíteni tudja, kérjük időben jelenjen meg az utas felvételnél és a poggyászfeladásnál.

 

Járat törlése

Amennyiben a járatát visszavonták, másik időpontra rakták át vagy teljes mértékben törölték, a légitársaságoknak kötelezettsége alternatív megoldást (járatot) találni az utasoknak vagy teljes egészében visszafizetni az út költségeit.

Étkezés és szállás
Mindezek mellett a légitársaság köteles étkezést és szállást biztosítani amennyiben az alternatív megoldás (járat) az indulás napjától számított következő napokra esik. Ettől csak akkor lehet eltérni amennyiben ez a légitársaság szabályzatában szerepel és ezt a szabályzatot a jegy megvásárlásakor elfogadta az utas.

Amennyiben a teljes költség visszafizetést választja az utas akkor a légitársaság kötelezettsége a beérkezett kérvény napjától számított 7 napon belül visszafizetni az összeget.

Kártérítés
A fentieken kívül az utasok 250 és 600 EUR közötti kártérítést kaphatnak az út hosszától függően. A kártérítés feltétele, hogy az utas a megfelelő időben jelentkezik a poggyászfelvételnél és utaskezelésnél.

A repülő jelentős késése

Az utazás hosszától függően amennyiben a késés meghaladja a 2-4 órát, a légitársaságnak biztosítania kell az ételt, a szállást egy szállodában és más szükséges szolgáltatást. Az utasnak az utaskezeléshez és a poggyászfelvételhez időben kell érkeznie. Amennyiben a késés meghaladja az 5 órát, az utas kérheti a jegy árának teljes visszafizetését valamint a megfelelő kártérítést.

Mikor aktuális a kártérítés?

A kártérítés nem a késő repülőtől függ, hanem attól. ha késve érkeztek meg a célállomásként megjelölt repülőtérre. Abban az esetben ha vis maior okozta a késést úgy kártérítésre nem tarthatunk igényt pl.: szélsőséges időjárás.
 

Indulás előtt kérjük, fontolja meg, hogy kíván-e élni az utasbiztosítás lehetőségével. Ez sok kellemetlenségtől mentheti meg, mint pl.: nem várt kiadások, amennyiben késne a repülő vagy törölnék csatlakozását.

Mi történik, ha elveszik vagy megsérül a csomagja az út során?

A légitársaságok felelősséggel tartoznak, azért ha a feladott poggyász elveszik vagy megsérül. Ellenőrizze milyen kártérítésre számíthat a légitársaságtól, amennyiben feladott poggyásza tönkremegy, elveszik vagy megsérül.

Az ötletek és az észrevételek az eSky.hu által csak információs céllal, ötletekként kerülnek felhasználásra és nem képezhetik peres eljárás részét.

Tartalmazza ez a cikk az Ön által keresett információkat? Igen | Nem
Véleményem szerint ez az írás:
Köszönjük a véleményét!